Huskeliste til bryllup

Som kommende brudepar har i utrolig meget, som i skal have styr på. Dette er netop det, som denne huskeliste til bryllupper kan hjælpe med. I vil derfor kunne finde alle de typiske elementer, som i skal huske til jeres bryllup. I denne guide vil i desuden blive rådgivet i, hvornår det er smartest at undersøge markedet, og i hvor god tid i bør booke tid.

 

Planlægning af bryllup

Det første i skal have styr på er planlægningen. Det er omkring 1 år før brylluppet, at i skal begynde at kigge på dette. Her skal i undersøge følgende:

  • Budget

Det kan være svært at ligge et godt budget, og det kan derfor være en god idé at sætte sig ind i, hvordan man lægger et bryllupsbudget. Det er nemmere at planlægge brylluppet, hvis i har lagt et budget. Så kan i nemlig se, hvor meget i kan bruge på hver post, alt efter hvad i er blevet enige om.

 

  • Vælg en dato og et sted

I skal beslutte jer for en dato i vil blive gift på, og som i kan planlægge resten ud fra. Derudover kan i også vælge stedet, hvor festlokalet eller restauranten skal være.

 

  • Bestil tid i kirke eller rådhus

Det er vigtigt, at i hurtigt bestiller tid i kirken eller på rådhuset, da jeres dato ellers kan blive optaget. Det er en vigtig dato at have styr på, da den ellers kan rykke alt jeres andet planlægning. Hvis i vil have præsten ud og vie jer, bør i tage kontakt til præsten, og aftale dette nærmere.

 

  • Book fotograf, blomsterhandler, musik (band, dj eller jukebox)

Ligesom med bestillingen af kirken/rådhuset, så kan også booke fotograf og musik allerede. Igen er det for at sikre, at det ikke bliver optaget. Især hvis i f.eks. har et bestemt band i tankerne.

 

I kan også så småt begynde at tale om, hvem i vil have med til festen. Så får i et overblik over, hvor stort et bryllup det skal være. Dette er ret godt at vide til resten af planlægningen.

 

 

Hvornår skal jeg booke det væsentligste?

Når der ca. er 6 til 9 måneder til jeres bryllup, skal i begynde at tage nogle valg. Det er følgende i skal vælge:

  • Mad og drikke

I skal sørge for, at stedet i skal have mad fra er blevet bestilt, og sørge for at bestille drikkevarerne. Holder i festen det samme sted, hvor maden kommer fra, vil i sikkert også kunne bestille drikkevarerne.

 

  • Booke personale

Det kan være en god idé, at i booker serveringspersonale, så i ikke skal tænke over det på dagen. Sørg derfor for at booke dem i god tid.

 

  • Forlover og brudepiger

Det er også her, at i så småt kan begynde at vælge forloveren og brudepigerne. Dem i vælger skal også have lidt tid, så de kan sørge for at få deres på plads. Det kan være, at de skal have styr på en brudepigekjole, hvis i ikke står for den. De ville også skulle stå for polterabend, som de skal have tid til at planlægge.

 

  • Brudekjole

Brudekjolen skal vælges omkring dette tidspunkt. Der skal også være tid til mindre justeringer, hvis der er behov for det.

 

  • Transport til og fra kirken

Bestil transporten til og fra kirken allerede nu. Det er bedre, at i får styr på det nu end, at det ender med at blive i sidste øjeblik. Så undgår i, at i skal tage stilling til det senere, hvor i har lidt travlere.

 

Det er vigtigste er, at i får bestilt maden her. I vil også kunne begynde at planlægge jeres bryllupsrejse, og se på steder i vil hen.

 

Hvornår skal dine indbydelser til brylluppet være færdig?

Når i er ved at være omkring 4 til 6 måneder fra brylluppet, så skal i til at være færdige med invitationerne. Det betyder at følgende skal være færdigt:

  • Færdig gæsteliste

Den endelige gæsteliste skal være færdig. Det vil gøre det nemmere for jer, når i f.eks. skal til at bestille mad.

 

  • Sende ”savethe-date” ud til gæsterne

I kan vælge at sende en ”save-the-date” ud til gæsterne, som i vil have med til receptionen eller brylluppet. De kan sætte et kryds i kalenderen, og det kan næsten ikke gøres i for god tid.

 

  • Klargør det sidste med invitationerne

Jeres endelige invitationer skal være ved at være færdige, så de er klar til at blive sendt afsted. Det vil sige, at i skal have dem designet og trykket på dette tidspunkt.

 

Det vigtigste er, at i får styr på antallet af gæster.

 

Hvornår er de sidste bryllup bestillinger?

Med 2 til 4 måneder til jeres bryllup, skal i til at tage nogle af de sidste beslutninger. I skal beslutte følgende:

  • Vælge en præst

Her skal i vælge den præst, som skal vie jer. Skal i have en præst ud og vie jer, vil det anbefales at i kontakter præsten før dette.

 

  • Vælge musik til kirken

I skal booke musikken til kirken her. Dette er noget, som i kan aftale med præsten, så kirken sørger for det. Ellers skal i finde jeres egen.

 

  • Booke overnatning til bryllupsnatten

Hvis i ikke tager hjem efter jeres bryllupsfest, skal i booke overnatningen på det her tidspunkt.

 

  • Købe vielsesringe

I skal sørge for at få købt vielsesringene. Skal de speciallaves, kan bestille det lidt før, så i er sikre på, at de kommer frem.

 

  • Bestille bryllupskage

Det er også nu, at i skal bestille den endelige bryllupskage. I kan have set på flere forskellige slags, og allerede været i kontakt med konditoren, men det er nu i skal bestille den.

 

  • Bestille hår og makeupstylist

Det er vigtigt, at i sørger for, at brudens stylist er på plads i god tid. Dette er selvfølgelig ikke vigtigt, hvis i selv står for det. Så skal i mere tænke på, at alle tingene til det er købt ind, og der er nogle brudepiger til at hjælpe.

 

  • Sende invitationer ud

I skal senest have sendt invitationerne ud nu. Folk skal have tid til at svare, og i skal nå at kunne få et overblik over, hvor mange i bliver. Det er vigtigt, at i ikke sender dem for sent ud.

 

Der er en del beslutninger, som i skal tage i denne periode. Det er alt sammen noget, som i gerne skulle have kigget på inden, men som i skal beslutte nu. I kan også begynde at øve brudevals, og skrive jeres løfter til hinanden. Det er noget, som i løbende kan gøre, så længe det er klart på dagen.

 

De sidste forberedelser til bryllup

Når i er kommet til måneden før, og frem til de sidste par uger, er der nogle sidste forberedelser. Her skal i se på følgende:

  • Lav bordplanen og bordkort

I skal begynde at kigge på bordplanen, og dertilhørende bordkort. Det kan nogle gange tage lidt længere tid, end hvad i måske havde regnet med, så start i god tid. I kan vælge at købe bordkortene færdige, eller lave dem selv. Laver i dem selv, skal i selvfølgelig sætte lidt mere tid af til det.

 

  • Bestemme den endelige menu

Det er på dette tidspunkt, at i skal beslutte jer for den endelige menu. Det er kun, hvis i får maden udefra, ellers vil det anbefales, at i kigger på det noget før.

 

  • Holde møde med toastmasteren

Inden dette skulle i gerne have tænkt over en toastmaster, eller allerede have valgt en. Hvis i er i tvivl om, hvem i skal vælge som toastmaster kan i læse ”Toastmaster til bryllup”. Her kan i læse om, hvem man typisk plejer at vælge.

 

Der kan komme nogle småting op resten af tiden, men hvis i har sørget for de ovenstående punkter, så burde der ikke komme noget overraskende. Det er heller ikke sikkert, at alle punkterne er relevante for jeres bryllup, men det kan være godt at se den typiske huskeliste til et bryllup.

 

Altom-bryllup.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målretning af annoncering. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker videre på sitet, accepterer du vores brug af cookies og vores generelle vilkår og betingelser (kan læses her).

Om Altom-bryllup.dk